Skocz do zawartości
  • 0

Ustawa dot. Strzelania w ciągu roku.


piropiotr223

Pytanie

No to zacznijmy od tego iż bardzo dobrze wiem ile razy ten temat był poruszany. Tylko że nigdzie słów forumowiczów nie moge potwierdzić prawnie. Nie chodzi mi o to że Velibrum nie jest wiarygody pisząc zasady strzelania petardami w ciągu roku tylko że czy gdzieś to jest uregulowane prawnie. Oczywiście chodzi mi tu o materiały NWP i o to czy faktycznie na własnym polu/działce można odpalać do woli. Proszę Was o jakieś linki z ustawami itp. Bo z tego co teraz wychodzi to okazuje się że na własnym polu, spełniając wszystkie te warunki które Velibrum wypisał NIE WOLNO ODPALAĆ PETARD W CIĄGU ROKU. Mam nadzieję że pomożecie i wątpliwości rozwiejecie ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Z tego co mi wiadomo to żadna z ustaw nie reguluje używania pirotechniki w ciągu roku. Jedyne za co mogą cię ukarać to zakłócanie porządku i ciszy tj. po 22:00.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W grę może wchodzić art. 51 kodeksu wykroczeń co zazwyczaj kończy się mandatem według taryfikatora, a w przypadku nie przyjęcia mandatu do sądu kierowany jest wniosek o ukaranie i wtedy w przypadku stwierdzenia winy w grę może wchodzić kara aresztu orzekana w wymiarze 5 do 30 dni / ograniczenie wolności (czyt. prace społeczne) / ewentualnie grzywna w wysokości 20-5000 zł.

I tutaj bez znaczenia jest to czy działamy na własnym terenie czy w miejscu publicznym.

 

Art. 51.
§ 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu (orzekanej w wymiarze od 5 do 30 dni) , ograniczenia wolności ( trwa 1 miesiąc) albo grzywny (wymierzanej w wysokości od 20 do 5000 złotych) .

 

 

EDIT: Warto zauważyć, że przepis ten nie reguluje jedynie zakłócanie ciszy po 22:00 choć wprawdzie jest to jedna z sytuacji o których mówi ten przepis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

... Czyli strzelając w południe dajmy tam w środe materiałami NWP, jakimiś petardkami przechodząca obok mojego około 0,5ha pola na którym sobie pykam może zadzwonić dajmy na policje i oni przyjadą do mnie i wlepiają mandat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W grę może wchodzić art. 51 kodeksu wykroczeń co zazwyczaj kończy się mandatem według taryfikatora, a w przypadku nie przyjęcia mandatu do sądu kierowany jest wniosek o ukaranie i wtedy w przypadku stwierdzenia winy w grę może wchodzić kara aresztu orzekana w wymiarze 5 do 30 dni / ograniczenie wolności (czyt. prace społeczne) / ewentualnie grzywna w wysokości 20-5000 zł.

I tutaj bez znaczenia jest to czy działamy na własnym terenie czy w miejscu publicznym.

 

Art. 51.

§ 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu (orzekanej w wymiarze od 5 do 30 dni) , ograniczenia wolności ( trwa 1 miesiąc) albo grzywny (wymierzanej w wysokości od 20 do 5000 złotych) .

 

 

EDIT: Warto zauważyć, że przepis ten nie reguluje jedynie zakłócanie ciszy po 22:00 choć wprawdzie jest to jedna z sytuacji o których mówi ten przepis

 

Jeszcze nigdy nie spotkaliśmy się z zastosowaniem tego przepisu konkretnie pod fajerwerki. Ten przepis jest tak "luźny", że również za wyjący alarm w samochodzie przez 5 minut pod nieobecność właściciela nakładałoby się mandat. Z naszej strony zachęcamy do zapoznania się ze stroną Urzędu Wojewódzkiego oraz stroną Urzędu Gminy/Miasta. Podamy konkretny przykład:

 

W województwie np zachodniopomorskim jest wprowadzany tylko czasowy zakaz:

http://www.szczecin.uw.gov.pl/?type=article&action=view&id=5932

 

W województwie kujawsko-pomorskim jest tylko apel o bezpieczne posługiwanie się fajerwerkami:

http://www.bydgoszcz.uw.gov.pl/pl/aktualnosci/387.html

 

ALE już np. w mieście/gminie Brodnica, która leży w tym samym województwie było prawo lokalne, które zakazywało używania fajerwerków przez cały rok za wyjątkiem 31.12 i 01.01. Było ono na tyle nieprecyzyjne, że prawdopodobnie zniknęło (nie możemy odnaleźć teraz na szybko). Odnosiło się tylko do terenów publicznych.

 

Zawsze warto sprawdzić prawo lokalne, w 99% nie ma zakazu i na swoim terenie śmiało strzelaj do 22

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Gość martinator5608

Mnie ostantio przed sylwestrem policja złapała jak sobie 28 grudnia petardy strzelałem w mieście i ( skończyło się na pouczeniu) ale do czego dążę do tego że Pan policjan powiedział mi że w miejscach PUBLICZNYCH jest zabronione używanie wyrobów pirotechnicznych z wyjątkiem 31 grudnia i 1 stycznia z tym że jeżeli chce mogę iść sobie na stary poligon lub łąki i strzelać do woli kiedy chcem i ile chcem..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Powiedzmy sobie szczerze, wszystko zależy na jakich ludzi popadniemy. Znajdzie się policjant, który ma zły dzień i za wszelką cenę chce się na kimś wyładować i nie trafią do niego żadne argumenty i przepisy prawne lub też taki, który nawet nie zainteresuje się naszym strzelaniem. To samo z sąsiadami, znajdzie się równy gość, który podejdzie i zapyta co to za petardy tak walą jak i taki co zacznie nas obrzucać obelgami i grozić policją. Polskie prawo jest takie jakie jest, każdy znajdzie sobie jakaś lukę, aby nas zglebić dlatego trzeba do tego podchodzić roztropnie i z głową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Jeszcze nigdy nie spotkaliśmy się z zastosowaniem tego przepisu konkretnie pod fajerwerki. Ten przepis jest tak "luźny", że również za wyjący alarm w samochodzie przez 5 minut pod nieobecność właściciela nakładałoby się mandat. Z naszej strony zachęcamy do zapoznania się ze stroną Urzędu Wojewódzkiego oraz stroną Urzędu Gminy/Miasta. Podamy konkretny przykład:

 

W województwie np zachodniopomorskim jest wprowadzany tylko czasowy zakaz:

http://www.szczecin.uw.gov.pl/?type=article&action=view&id=5932

 

W województwie kujawsko-pomorskim jest tylko apel o bezpieczne posługiwanie się fajerwerkami:

http://www.bydgoszcz.uw.gov.pl/pl/aktualnosci/387.html

 

ALE już np. w mieście/gminie Brodnica, która leży w tym samym województwie było prawo lokalne, które zakazywało używania fajerwerków przez cały rok za wyjątkiem 31.12 i 01.01. Było ono na tyle nieprecyzyjne, że prawdopodobnie zniknęło (nie możemy odnaleźć teraz na szybko). Odnosiło się tylko do terenów publicznych.

 

Zawsze warto sprawdzić prawo lokalne, w 99% nie ma zakazu i na swoim terenie śmiało strzelaj do 22

 

Oczywiście masz rację że art. 51 kw jest bardzo ogólny i ma zastosowanie do bardzo wielu przypadków zakłócania spokoju itp. To czy jest egzekwowany przez policję to inny temat, nie mniej jednak możliwość ukarania na podstawie tego właśnie przepisu istnieje, gdyż również odpalanie materiałów pirotechnicznych mieści się w ramach przesłanek tego przepisu (pod warunkiem, że obiektywnie oceniając mówimy o jakimś uciążliwym natężeniu dźwięku)

Co do wskazanych przez ciebie aktów prawa miejscowego (tj. rozporządzenia wojewody) to postaram się to szczegółowo wyjaśnić (zaczynając od przepisów bardzo ogólnych tj. od tych wynikających konstytucji i przechodząc do aktów niższej rangi w celu doprecyzowania)

  1. Generalnie wszelka odpowiedzialność może wynikać jedynie z powszechnie obowiązującego prawa, a więc z aktów prawnych o których mowa w art. 87 konstytucji, czyli: Konstytucji, ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych oraz rozporządzeń, a ponadto zgodnie art. 87 ust. 2 konstytucji na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
  2. Natomiast zgodnie z art. 94 konstytucji organy samorządu terytorialnego (czyt. gminy, powiaty, województwa) oraz terenowe organy administracji rządowej (czyt. wojewoda), na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
  3. A więc wszelkie uchwały i rozporządzenia o których wspomniałeś, a które są wydawane na szczeblu lokalnym należą do wspomnianych powyżej aktów prawa miejscowego. Mogę one stanowić źródło prawa dla mieszkańców np. danej gminy lub województwa, pod warunkiem, że zostały wydane na podstawie wyraźnego upoważnienia wynikającego z ustawy (żeby dla wszystkich było jasne, ustawy może wydawać tylko sejm)

Celem doprecyzowania należy przejść do analizy aktów ustawowych na których podstawie działają gminy, powiaty, województwa jak i wojewodowie.

GMINY:

Uprażnienie gminy do wydawania aktów prawa miejscowego zostało doprecyzowane w ustawie o samorządzie gminnym (art. 40 ust. 1 i 3) z którego wynika, że

  1. gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze gminy, na podstawie upoważnień ustawowych (TAKICH UPOWAZNIEŃ Z TEGO CO SPRAWDZIŁEM NIE ZAWIERAJĄ ŻADNE Z USTAW DOTYCZĄCE MATERIAŁÓW PIROTECHNICZNYCH)
  2. Z dalszego brzmienia tego przepisu (art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym)

wynika ponadto, że w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

 

Skoro nie upoważnień ustawowych do wydawania aktów prawa miejscowego na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego to jedyną podstawą prawną może być np. wskazany w odniesieniu do gminy w powyższym pkt. 2 - art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Problem polega na tym, że przepis ten pozwala na wydawanie przepisów porządkowych jedynie w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach. W tej kwestii wypowiadał się Wojewódzki Sąd Administracyjy w Poznaniu w wyroku z dnia 18 maja 2011 r. http://www.lexlege.pl/orzeczenie/240906/iv-sa-po-213-11-wyrok-wojewodzkiego-sadu-administracyjnego-siedziba-w-poznaniu/

(wyrok wprost odnosi się do materiałów i środków pirotechnicznych) - w którym Sąd stwierdził, że:

 

  1. By została spełniona przesłanka nieuregulowania w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) konieczne jest istnienie pewnego zakresu nieuregulowanego w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, a więc zweryfikowanie przez organ obowiązującego stanu prawnego i stwierdzenie, że materia stanowiąca przedmiot zamierzonej regulacji nie została dotychczas unormowana w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących.
  2. Nie może budzić uzasadnionych wątpliwości, że uchwała podjęta w zakresie objętym już istniejącą regulacją prawną powszechnie obowiązującą, kryterium niezbędności nie odpowiada.
  3. Skoro zagrożenie spokoju i bezpieczeństwa publicznego hałasem wywołanym użyciem materiałów i środków pirotechnicznych o działaniu hukowym i błyskowym nie jest szczególnym zjawiskiem jednej gminy, lecz występuje w skali całego kraju, we wszystkich niemal miastach, a mimo to ustawodawca nie wprowadza szczegółowego zakazu dotyczącego używania tych materiałów i środków, to tym bardziej organy samorządu terytorialnego nie powinny tego robić.

 

 

Co istotne - analogiczne przepisy jak te wyżej opisane, tyle że dotyczące nie gminy lecz wojewody i powiatu zawierają:

  1. co do Wojewody - art. 59 i 60 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
  2. co do Powiatu - art. 40 i 41 ustawy o samorządzie powiatowym
  3. co do Województwa ( w nieco okrojonym zakresie) - art. 89 ustawy o samorządzie województwa

Skoro przepisy te mają identyczne praktycznie brzmienie to zasada jest ta sama jak opisałem przy gminie. Konkluzja jest taka, że przytoczone przez ciebie przepisy porządkowe np. rozporządzenie wojewody szczecińskiego (wydane co ciekawe siódmy rok z rzędu), jest niezgodne z prawem gdyż materia ta jest uregulowana w odrębnej ustawie (chociażby przez kodeks wykroczeń np. w art. 51 kw). Dlatego też wprowadzenie przez np. gminę na podstawie art. 40 ust. 3 i 4 kar za odpalanie fajerwerków na obszarze gminy (lub przez wojewodów na podstawie art. 59 i 60 ustawy o wojewodzie) jest niedopuszczalne, gdyż przepisy które wspomniałem wcześniej stanowią, że takie działanie dopuszczalne jest jedynie w zakresie nie uregulowanym w ustawach. Skoro ustawy to regulują to organy te uprawnienia takiego nie mają.

Polecam również poniższy artykuł z Rzeczpospolitej:

http://www.rp.pl/artykul/1171192-Fajerwerki--ustawa-okresla--gdzie-i-jak-odpalac-materialy-pirotechniczne.html

 

Ponadto niezależnie od tego, trzeba też wiedzieć, że akt prawa miejscowego nie może stawać w sprzeczności z aktem ustawowym gdyż jest "niżej w hierarchi". Dlatego też nieuregulowanie tej kwestii przez organ samorządowy, nie oznacza, że art. 51 kw nie ma zastosowania. Natomiast to czy policja zastosuje ten przepis jest już odrębną kwestią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...